Het werk van beeldend kunstenaar Wendelien van Oldenborgh (1962) ontsluit delen van onze werkelijkheid die elders in het publieke leven vaak verscholen blijven.
Foto Jakub Danilewizc
Het werk van beeldend kunstenaar Wendelien van Oldenborgh (1962) ontsluit delen van onze werkelijkheid die elders in het publieke leven vaak verscholen blijven.
Bij Van Oldenborgh hebben beeld en geluid niet een ondersteunende functie in het verhaal maar ze houden een eigen zeggenschap. Een al wat ouder voorbeeld hiervan is Sound Track Stage uit 2006 waarin twee subculturen, Gabber en Hip-Hop, met elkaar worden geconfronteerd door ze zowel muzikaal als verbaal met elkaar te laten sparren. De confrontatie vond plaats in Museum Boijmans van Beuningen en is gelijktijdig professioneel gefilmd en vertoond. Bij Van Oldenborgh hangen de altijd nauwkeurig gekozen sociale of historische thema’s, een ruimte, en film of fotografie nauw samen.
Wendelien van Oldenborgh toonde haar werk onder meer op de Biënnale van Sao Paulo (2010), Venetië (2011) en de Biënnale van Istanbul (2009). Ze volgde haar opleiding aan het Goldsmith College, in Londen en werkte in Duitsland, België en Nederland. Ze geeft ze les op verschillende kunstopleidingen. Vorig jaar ontving ze de grootste Nederlandse prijs voor een kunstenaar, de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst.