Vrij denken, samenwerking, inlevingsvermogen zijn geen kwaliteiten waar we zonder kunnen, maar passen wel steeds minder in een samenleving waar economische groei en efficiëntie als belangrijkste factoren worden beschouwd.
De ambitie van de Culturele Dienstplicht is om iedere 14-jarige in Nederland minimaal eenmaal in zijn/haar leven in direct contact te brengen met mensen die kunst maken. Direct, ‘live’ contact.
Leden van de AvK – waaronder choreografen, beeldend kunstenaars, schrijvers, ontwerpers, musici, filmmakers, fotografen, modeontwerpers, theatermakers, architecten, gaan 1 keer per jaar 1 dagdeel hun praktijk naar scholen brengen: de makers komen naar de klas, en maken 14-jarigen deelgenoot van hun werk, hun werkwijze, en hun fascinaties en interesses.
Zij delen hun enthousiasme voor hun werk. Waarom het noodzakelijk is. Waarom kunst nodig is. Door te vertellen, te doen, te tonen, en hun ervaring te delen, met de kinderen. Door hen deelgenoot te maken en met hen in gesprek te gaan.
Want verbeeldingskracht ontstaat niet zomaar. Daar zijn verhalen voor nodig die bijvoorbeeld empathie creëren, ideeën om dat wat is, anders te zien, en dat wat anders is, te zien als potentie. In contact komen met zulke ideeën is een voorwaarde. Wij kunnen als Akademie bijdragen (naast dat wat we al doen met ons eigen werk) aan het creëren van verbeelding, het openen van werelden, en het (mede) vormen van het gedeelde domein. En, als je de manier waarop gekeken wordt wilt veranderen, moet je vroeg beginnen.
We hopen dat de Culturele Dienstplicht politiek opgepakt wordt, zodat er budget en organisatie aan verbonden worden, en een-op-eencontact met makers geen voorrecht maar een normaal deel van het curriculum wordt.
Vertegenwoordigers/docenten van middelbare scholen kunnen contact opnemen via avk@knaw.nl.
Beeld: Public Arena, Bik Van der Pol, 2007-2009