Foto door: Nichon Glerum
Ook componeerde hij muziek voor o.a. het Nationale Ballet, het Nationale Toneel en theatergroep Orkater. Hij publiceerde tot nu toe zes dichtbundels, waarvan nummer vier werd bekroond met de Jan Campertprijs. Ook maakt hij samen met animatiekunstenaar Demian Albers (studio Apvis) poëtische ervaringen voor Virtual Reality, die internationaal meermaals werden onderscheiden.
In 2008 toerde zijn tragische operette Snow White (Nederlandse Reisopera) met veel succes door het land. In 2012 was hij 'Componist in focus' op het Holland Festival, waarvoor hij twee avondvullende werken componeerde: een Requiem voor ons beschavingsideaal, en een multidisciplinaire voorstelling geïnspireerd op het schilderij De Rode Kimono van George Hendrik Breitner. Na het avondvullende melodrama Een pure formaliteit (Orkater, 2014) was zijn hedendaagse belcanto-opera Caruso a Cuba (Nationale Opera, 2019) weer een nieuwe mijlpaal. Ook maakte hij een serie voorstellingen over de klimaatcatastrofe, waarvan het eerste deel Het Zwarte Raam (Orkater) in 2021 uitkwam.
Als lector Performance Practice aan Hogeschool Codarts, Rotterdam, onderzocht Micha Hamel tussen 2011 en 2021 toekomstscenario's voor de klassiekemuzieksector, schreef daar het boek Speelruimte voor klassieke muziek in de 21ste eeuw over, alsook leidde hij een onderzoek over games als manier om het publiek op een kwalitatieve manier bij het muziekluisteren te betrekken. Recent lanceerde bij de Universiteit Utrecht zijn project Schrijflab.nl dat tot doel heeft het schoolvak Nederlands inhoudelijk te verrijken.