Op 9 april vindt de derde bijeenkomst plaats in de reeks Poëzie en Wetenschap. Deze avond onderzoeken we de raakvlakken tussen poëzie en biologie.
Op 9 april vindt de derde bijeenkomst plaats in de reeks Poëzie en Wetenschap. Deze avond onderzoeken we de raakvlakken tussen poëzie en biologie.
III: Poëzie en biologie
Deze avond worden de raakvlakken tussen poëzie en biologie onderzocht. Kunnen wij de talen van de dieren, de planten en de schimmels verstaan? Spreekt poëzie fysieke of psychische lagen in onszelf aan, die een oude evolutionaire geschiedenis hebben? En biedt poëzie, door haar aardse ritme en beeldtaal, misschien het ideale idioom om contact te maken met de natuur waarvan we deel uitmaken?
Bioloog Theunis Piersma probeert in een lezing door te dringen in de ziel van de kanoet, een trekvogel die in voor- en najaar op de Wadden foerageert. Dichter en essayist Charlotte van den Broeck vraagt zich af waarnaar we precies op zoek zijn als we ons in dieren verdiepen. Dichter en beeldend kunstenaar Maria Barnas leest gedichten waarin de verwrongen verhouding tussen dier en mens centraal staat. Classicus en dichter Piet Gerbrandy sluit de reeks avonden af met een korte lezing over poëzie als stuwende oerkracht in de wereld.
Onder leiding van classica Tazuko van Berkel gaan de sprekers vervolgens in gesprek met elkaar en met de zaal.
De avond wordt kort ingeleid door Liesbeth Bik, voorzitter van de Akademie van Kunsten.
19:30 Start programma
Liesbeth Bik
Theunis Piersma
Charlotte van den Broeck
Maria Barnas
Piet Gerbrandy
Was er ooit een tijd dat men in kunst en wetenschap dezelfde taal sprak? En waar liggen er raakvlakken tussen deze verschillende disciplines? Op initiatief van Piet Gerbrandy organiseert de Akademie van Kunsten drie avonden waarop onderzocht wordt in hoeverre de talen en methoden van poëzie en wetenschap elkaar overlappen en elkaar zouden kunnen bevruchten.
De eerste editie De Raakvlakken tussen wiskunde en poëzie vond plaats op 27 november. De tweede bijeenkomst was De helende kracht van poëzie op 12 februari. Deze derde avond vormt het slotstuk van de reeks.
Pieter Bruegel I, De toren van Babel, ca. 1568, collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen / Fotografie: Studio Tromp