Kunst hoort thuis op school

26-08-2021

PROJECTEN
 

De Akademie van Kunsten organiseert projecten om haar stem in het maatschappelijk debat te laten horen en samenwerking te bevorderen tussen kunst, wetenschap en maatschappij. 

 

 de Aademie van Kunsten?

 

Zeven leden van de Akademie van Kunsten leverden een bijdrage aan het boek Arts Education Beyond Art: Teaching Art in Times of Change.

KUNST HOORT THUIS OP SCHOOL - MICHEL VAN DER AA

Ik heb op twee lagere scholen gezeten. Op de eerste werd niets aan toneel of muziek gedaan, op de tweede wel. Er ging een wereld voor me open. Op vrijdagmiddag mochten we zelf aan de slag met instrumenten, playbacken, toneel stukjes maken en aan het eind van de middag lieten we elkaar ons werk zien, onbevangen en onbevreesd. Het zelf maken, uitvinden en ontdekken is voor mij daar in die lessen begonnen en mijn nieuwsgierigheid naar wat er nog meer was werd daar geboren.

Ik herinner me dat we later op school, toen ik al wat ouder was naar de Sacre du Printemps luisterden en daar discussies over hadden die verder gingen dan ‘mooi’ of ‘lelijk’. Hoe werd het stuk oorspronkelijk ontvangen? En hoe kwam dat? Is er nu muziek die dezelfde reactie uitlokt als de Sacre toen?

Daarna bespraken we een nummer van George Michael; Careless whisper, mijlen verwijderd van Stravinsky, maar het sloot wel naadloos aan op ons puberbrein. Ik vind het belangrijk bij kunstonderwijs op lagere en middelbare school dat je vanuit het nu, het heden, de belevingswereld van de kinderen benadert. Je moet gebruik maken van het muzikale DNA van nu, dat combineren met het terugkijken in de kunstgeschiedenis, het plaatsen in historisch perspectief. Je moet ze stapje voor stapje ook andere dingen te laten proeven die ze nog niet kennen. Zelf doen, luisteren en erover praten. In die volgorde.

Het leuke van songteksten is dat ze vaak gaan over wat er leeft in een samenleving. Vandaag kan je rapteksten nemen of het hebben over Pussy Riot en in één klap gaat het over meer dan muziek, over hoe je in een samenleving staat en wat je er van vindt. Daarmee kan je dan ook terugverwijzen naar componisten als Shostakovich en Prokofiev onder het bewind van Stalin. Alles wat je doet aan kunstonderwijs moet voor mij altijd met zijn voeten in het heden verankerd zijn en vanuit die positie terugkijken naar het verleden en vooruit naar de toekomst.

Voor de huidige generatie scholieren vloeien de genres veel meer in elkaar over. Spotify-playlists wisselen naadloos tussen Lady Gaga, Aphex Twin, Ligeti, Bach en Beyoncé. Ik merk ook bij mijn eigen kinderen dat er op jonge leeftijd eigenlijk helemaal geen genreonderscheid wordt gemaakt. Er is een natuurlijke openheid voor nieuwe dingen. Abstractie is helemaal geen probleem, dit sluit prima aan bij de fantasiewereld op die leeftijd.

Ik denk ook dat je het kunstonderwijs los moet zien van het economisch nut waar iedereen het nu over heeft. Het gaat over verdieping, verbeelding en reflectie. It feeds the head and opens the heart.

Voor mij hoort kunst thuis op school. We kunnen niet verwachten dat alle ouders hun kinderen zelf met kunst in aanraking brengen. Want ingangen moeten ze krijgen, om te zien hoe het is om zelf met muziek en drama aan de slag te gaan. Hoe zorg je anders voor een nieuw publiek in de zaal en nieuwe makers op het podium?

 

Credits lead foto: Michel van der Aa Up close 2010 Sol Gabetta, foto Joost Rietdijk

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.