Datum
25.06.2019

Kunnen we het vak Nederlands in het voortgezet onderwijs aantrekkelijker maken door binnen iedere school een schrijfacademie in te richten? Een schrijfacademie waar leerlingen essays leren schrijven, zich volledig kunnen onderdompelen in het werk van schrijvers zoals Vondel, Couperus, Wieringa, Palmen, Marsman of Isik, en waar leerlingen zich bijvoorbeeld kunnen verdiepen in hiphop, brievenromans, het nieuws en gedichten als alternatieve denkruimtes.

Op 3 juni 2019 organiseerde de Akademie van Kunsten een bijeenkomst over 'onze droom' om het vak Nederlands in het voortgezet onderwijs weer aantrekkelijk te maken. Wij dromen ervan dat iedere leerling zijn/haar liefde voor de Nederlandse taal kan ontplooien door extra vakken te kunnen volgen die hem uitdagen, meeslepen, inspireren en vormen.

Vanuit de Akademie van Kunsten nam Micha Hamel daarom het initiatief om vanuit de makerskant mee te denken over hoe het vak Nederlands weer op de kaart te zetten.

Tijdens deze avond bespraken we hoe een school een schrijfacademie, als plusprogramma Nederlands, kan inrichten. We onderzochten welk model het meest geschikt is en wat de rol van een landelijke schrijfacademie daarbij kan zijn. 

Van de bijeenkomst is een verslag gemaakt (auteur: Marilse Eerkens)